Go to ...

The Newspapers

Gathering and spreading news from various Russian Newspapers

The Newspapers on Google+The Newspapers on LinkedInRSS Feed

Saturday, March 10, 2018

Strengthening the propaganda of the USA in Central Asia preparing the ground for new “color” revolutions

The state Department, which has already invested considerable effort in advocacy in Eastern Europe, now demanding money for treatment of the population of Central Asia. Again the pretext is the fight against “Russian propaganda”. In fact, the impact on public opinion leads to what is now afraid of the President of Kazakhstan Nazarbayev – to “color” revolution, similar to the “Tulip revolution” in Kyrgyzstan.

The US state Department requested for the 2017 financial year, funds for the continuation of cooperation with mass media in Central Asian countries where reportedly actively working the “Russian propaganda machine”, said the Deputy assistant Secretary Daniel Rosenblum, who oversees the region. Note that the concept “Central Asia” in the United States include traditionally and Kazakhstan, the situation in which after recent events in Aktobe cause for concern.

“In the United States in Central Asia, the former Soviet space are much more analytical structures and specialists than in Russia. And they are much more in demand by state”

The us state Department Daniel Rosenblum, among other things, said: “it is Important that the media in Central Asia and the people for whom they work, have access to different sources of objective information, and not relied on each other”. According to the diplomat, in this case, news can go “one-sided” or wrong. “So in this budget request we have provided funding to continue cooperation with the publications of Central Asia”, – he added. Rosenblum recognized that countries in the region have “strong historical, political, economic and cultural ties with Russia. “Well-funded propaganda machine of Russia has had a significant impact on public opinion of the inhabitants of Central Asia,” claimed the official of the state Department.

At the same time, he said, these States understand that they also need “relations with other countries”, which will bring mutual benefit.

“Even lower than during the cold war”

The requirement of the American foreign Ministry to strengthen the work with mass media of Central Asia sounded simultaneously with the complaints of the Victoria Nuland – assistant Secretary of state for Europe and Eurasia and the unofficial “curator” poslemaydannoy Ukraine. At the hearings in the Senate Nuland lamented the fact that the US lacks the resources to fight the Russian media.

“The scope of our budget funds for anti-Russian propaganda is the US state Department, the U.S. Agency for international development (USAID), the Board of governors on matters broadcasting – is about 100 million dollars”, – listed the assistant Secretary. According to Nuland, it does not go to any comparison with those means which allocates Russia – at least $ 400 million.

Wave of information attacks by Western media on Russia”Our level of media funding, even lower than during the cold war,” stated assistant Secretary of state. From this phrase we can clearly see that, from the point of view of the state Department, is now “anti Russian propaganda”, that is actually American propaganda, should be paid more than in the days of rivalry between the USA and the “evil Empire”, the Soviet Union. Similar view is shared by Victoria Nuland, key figure in the state Department under President-Democrat Barack Obama, and the husband of assistant Secretary of state, the influential analyst Robert Kagan – one of the representatives of a group of neoconservatives close to Republican “hawks”.

“We are talking about lobbying the local histories of the institutions that supervise information network abroad, primarily the state Department – said in comments the newspaper VIEW President of the national strategy Institute Mikhail Remizov. They have to inflate the level of threats, which need to counteract the influence of the Russian information machine is deliberately exaggerating to get appropriate support”. Remizov has reminded that often also exaggerate the Russian threat, the us military.

Accusing Russia of trying to expand its influence, Nuland admits that the US have spared no effort to impose their point of view. “We are in Europe training for journalists who fled and those who then going to return home. We support a number of Russian news organizations in the Baltics and other countries bordering Russia. These media refer to the Russian-speaking population of these countries… in addition, we support Russian-language broadcasting in Ukraine – it produces some effect in Russia”, – said the assistant Secretary.

From Eastern Europe to Central Asia

We are talking about a steady trend. More than a year ago, in April 2015, the Committee on foreign Affairs of the house of representatives of the U.S. Congress held special hearings devoted to the information war. At this meeting, held under the chairmanship of the head of the Committee, Congressman ed Royce, also sounded the requirement to add money to “counter Russian propaganda” – and as the main bogey was used by the Russian TV channel RT.

Helle Dale, an expert at the Heritage Foundation, a Republican close to the apex, called the programs and comments of the RT and the other is so “polished” that “unsophisticated audience swallows” them. Dale was intimidated by the fact that only one of the Washington Bureau of RT supposedly has a budget of 400 million dollars (as explained by the representatives of the RT, in fact at the current rate the budget of the whole company – about 275 million dollars).

Andrew Lek, in the recent past led the Council for broadcasting USA, compared the RT with the Islamic state*” and the terrorist group Boko Haram. Hillary Clinton when he was the Secretary of state said that the US is losing “an information war” – RT and other media, and the current Secretary of state John Kerry called RT a “propaganda mouthpiece” and has requested hundreds of millions of dollars on democracy promotion in Eastern Europe.

“The Russian propaganda machine rushes at great speed, to undermine democratic stability and foment violence in Eastern Europe,” frighten Congressman Royce.

Note that the recent “transit to democracy in Eastern Europe” – Ukrainian Euromaidan of November 2013 – February 2014, the result of which was the inciting of violence up until the elimination of entire territories and the beginning of the civil war – was largely the result of the work of the United States, including in the field of propaganda. So, at the end of 2013, financed from the budget of the United States, the American national endowment for democracy (NED) said in its report that they have issued grants played an important role in Maidan events. In the report for 2015 reported that in the four years NED sent to support Ukrainian NGOs almost $ 14 million, and was allocated the role of mass media, a part of the NED. The TV channel “hromadske TV”, was created less than six months prior to the Maidan and become one of the main mediacoordinator “civil protest”, in September 2013 received a grant from the U.S. Embassy in the amount of 400 thousand hryvnias.

Unlikely in fomenting the current anti-Russian hysteria in the Baltic States there were no “media relations” from the United States. If we talk about the more recent projects, it may be recalled that last year the U.S. Embassy in Lithuania, Latvia and Estonia launched an annual training program entitled “Training on investigative journalism to counter the Russian communications in the Baltic States”.

As the United States controls all planetopolis Mikhail Remizov in his comments to the newspaper OPINION noted that “the only project that is focused externally and which can be considered successful from the point of view of influence, – RT, but it is oriented to the West. “With regard to the post-Soviet space, I do not see a long, consistent, versatile and effective system of influence in the information-analytical field,” said the source.

Judging by the statements of the state Department, now at the “fighters against Russian propaganda” can walk hand and to Central Asia. As previously reported the newspaper VIEW, in the spring of this year and recently, during the events in Aktobe, Western media (including Reuters and the Kazakhstani edition of “Radio Liberty”) and after them, the Ukrainian media began to exaggerate the theme of “Russian separatism in Kazakhstan.

Remizov notes that the United States talking about Central Asia for a reason. The struggle for influence between Russia, USA, China in this regard may escalate. Today, elements of the us there is limited, the expert believes. However diverse, they have in Kyrgyzstan, as in most liberalized political system. In the case of Uzbekistan is the leverage of more stringent character – the economy, military cooperation and so on. Of course, some impact is in Kazakhstan”, – said the expert.

“These signs have appeared at us”

We will remind, recently the President of Kazakhstan Nursultan Nazarbayev, commenting on the events in Aktobe, noticed in the Republic signs of preparing “color revolutions” that have different methods and start with a contrived rallies, murder, desire to seize power”. “These signs appeared in our country,” the President said on Wednesday.

In his words, “using a liberal public policy and our laws, someone wanted to test the power of the state on the strength.” Nazarbayev reminded that in the countries where they had a “colored” revolution, “today no state, no stability, there are rampant poverty and gang violence, created conditions for the emergence of extremists and terrorists”, and “the economy of these countries rejected on decades ago.

Making such statements, Nazarbayev may be based on recent historical example. Neighboring Kyrgyzstan in 2005 experienced a “color” (“tulipanova”) revolution, and five years later – a new coup, which overthrew President Kurmanbek Bakiyev, who came to power during the previous round of the struggle for democracy.

Kyrgyz lesson

In 2004, shortly before the “Tulip revolution”, there were reports that Kyrgyzstan did not give approval for placement at the Manas airbase American reconnaissance aircraft AWACS. It was alleged that the then government stated: it is beyond the scope of and objectives of American operations in Afghanistan and does not meet the obligations of Kyrgyzstan in the CSTO. In addition, the President Askar Akayev then, in 2004, said that the airbase would have to curtail, because the main terrorist centers in Afghanistan have been destroyed.

A new agreement on Manas Washington signed with the new, post-revolutionary authorities.

In the same 2004, the state Department has allocated 53 grant Kyrgyz non-governmental organizations to “support independent media, information dissemination, training of journalists, promoting human rights, as well as for obtaining a legal education.” Support came through the NED and the National democratic Institute (NDI).

On the work with public opinion Kyrgyzstan wrote including the Western media.

In March 2005, The New York Times wrote that “opposition newspaper published pictures of a luxury mansion is extremely unpopular among the population, President Askar Akayev that sparked a wave of popular indignation and mass protests”. The same publication, according to the NYT, “received a grant from the government of the United States and was printed in a printing house, supported by the American government, under the leadership of Freedom House, an American organization dedicated to the promotion of democracy.” The Times of London reported that “American money is financing the centres of civil society where citizens can meet with the activists, receive training, read independent Newspapers”. The Wall Street Journal also pointed to the aid of NGOs and “independent media” by Freedom House and the government of the United States Agency for international development (USAID).

“The transit from dictatorship to democracy” did not give the population what she expected. The standard of living remained low, despite the fact that the prices of utilities and other public services has grown almost twice. Do not add to stability and the struggle between clans and regional elites, and claims to President Kurmanbek Bakiyev, who, in the opinion of opponents, “was a bigger monster than Akayev”. As a result, in April – June 2010 was a new revolution, this time not painted in any color. In clashes and shootings killed more than 100 people in Bishkek and the “southern capital” – the city of Osh – was swept by a war of looting.

9 APR 2010 the US air force has resumed operation of the transit Center at the Manas base after the break caused by the coup in Kyrgyzstan.

“The work is sporadic

Russia is nervous about the creation of the American infrastructure of informational influence is not necessary, since this factor does not depend on us, need to do their own, believes political analyst Mikhail Remizov.

According to the expert, our “information-analytical work in the region is sporadic. Perhaps it is carried out systematically at the state level, any special services, but this is absolutely insufficient. I am sure that in the United States in Central Asia, the former Soviet space are much more analytical structures and specialists than in Russia. And they are much more in demand by state”, – said the analyst. He stressed that “this is the weakest link, we systematically ignorant in ensuring its foreign policy in the post-Soviet space. Although the diagnosis of systemic ignorance – already recognized by many, no one wants to change and to create a system of centers of expertise in different fields, who would keep abreast of the situation in the region”, – concluded the expert.

* Organization, in respect of which the court accepted entered into legal force decision on liquidation or ban the activities on the grounds stipulated by the Federal law “On countering extremist activity”

Related posts:
Hollande in nice quoted letter of the deceased Russians
USA decided to give a response to the "attacks of the Russian hackers"
The industrial revolution in the NPT: plants Akhmetov will launch in two months
Gulf countries urged Qatar not to put forward preconditions


More Stories From Politics